Paski w samochodzie: Kiedy je wymienić?
9 min read
Paski w samochodzie są ważną częścią rutynowej konserwacji i muszą być kontrolowane lub wymieniane w określonych odstępach czasu, aby zapobiec katastrofalnym problemom z samochodem. Dowiedz się jak i kiedy wymienić paski w Twoim samochodzie.
Kiedy zadbać o paski w samochodzie?
Pasek rozrządu
Pasek rozrządu należy wymieniać w zależności od wymagań produkcyjnych. Niektórzy producenci zalecają wymianę co 5 lat, podczas gdy inni producenci mogą zalecać wymianę co 10 lat. Powodem, dla którego pasek rozrządu jest bardzo ważny, jest to, że pomaga zsynchronizować wał korbowy, wałek rozrządu, tłok i zawór. Zerwanie paska rozrządu może spowodować uderzenie zaworu w tłok, co prowadzi do kosztownej naprawy silnika zakłócającego.
Pasek klinowy
Kolejnym ważnym paskiem, który wymaga Twojej uwagi, są paski klinowe. Pasek klinowy może jednocześnie obracać wiele kół pasowych. Jednocześnie obraca alternator, sprężarkę powietrza i pompę wspomagania kierownicy. Kiedy pasek się zerwie, alternator traci zdolność do ładowania akumulatora, co powoduje jego rozładowanie i ostatecznie pojazd się zatrzymuje. Ponadto pompa wspomagania kierownicy straci swoją funkcję wspomagania kierowania, utrudniając tym samym skręcanie w lewo lub w prawo. W silniku z paskiem klinowym może być kilka pasków klinowych obracających różne części.
Pasek serpentynowy
Pasek serpentynowy to pasek, który obraca wszystkie koła pasowe jednocześnie. Gdy pasek zrywa się, pojazd traci całą swoją funkcję. Nie ma wspomagania kierownicy, klimatyzacji i tak dalej.
Reklama: Odzież robocza
Paski w samochodzie, a duże koszty naprawy
Jeśli nie pamiętasz o konserwacji pasków, może koszty naprawy cię zmotywują? W zależności od modelu i marki pojazdu jakim jeździsz, ceny za naprawę mogą się różnić. Konsekwencje zaniedbywania takich drobiazgów są jeszcze droższe. Najlepszym sposobem uniknięcia katastrofalnych napraw jest zwrócenie uwagi na potrzeby pojazdu.
Pasek należy sprawdzić pod kątem pęknięć, suchości, twardości i „piszczenia”. Kiedy pasek piszczy, czasami trudno jest odróżnić, czy pasek jest uszkodzony, czy może uszkodzone jest koło pasowe. Jednym ze sposobów sprawdzenia jest nabranie wody i nałożenie jej na pasek przy pracującym silniku. Jeśli hałas ustąpi, pasek jest uszkodzony, jednak, jeśli piszczenie nie ustąpiło, jedno z kół pasowych jest uszkodzone. Przykładem jest koło pasowe pompy wspomagania kierownicy i koło pasowe alternatora. Zadbaj o swój pojazd, aby uniknąć przyszłych problemów z samochodzem lub skonsultuj się z mechanikiem.