Poznaj swój układ hamulcowy
12 min read
Układ hamulcowy Twojego samochodu jest jednym z najbardziej krytycznych systemów bezpieczeństwa i jako taki konieczne jest jego konserwacja i prawidłowe działanie. Takie postępowanie pomaga zapewnić bezpieczne sterowanie pojazdem i jego obsługę w różnych warunkach. Jeśli masz jakiekolwiek problemy lub masz jakiekolwiek obawy, powinieneś jak najszybciej je sprawdzić.
Jak to działa?
Ponieważ hamulce to bardzo skomplikowany system, przeciętny właściciel samochodu może nie wiedzieć, jak działają. Być może słyszeliście rzucane terminy, „zacisk”, „hamulce bębnowe”, „układ hydrauliczny”, ale nie rozumieliście, jak działają one razem od naciśnięcia pedału hamulca do zatrzymania samochodu. Poniżej przedstawiono bardzo podstawowe wyjaśnienie, które pomoże Ci uzyskać mały wgląd w hamulce w Twoim pojeździe:
Wszystko zaczyna się po naciśnięciu pedału hamulca. Siła ta wytwarza ciśnienie hydrauliczne w głównym cylindrze. Główny cylinder wykorzystuje płyn hamulcowy do przenoszenia ciśnienia przez przewody hydrauliczne i węże do zacisków i / lub cylindrów kół (po jednym na każde koło).
Zaciski i cylindry kół wykorzystują to ciśnienie do dociskania klocków hamulcowych i / lub szczęk do wirników i / lub bębnów, aby zatrzymać samochód.
Hamulce tarczowe czy bębnowe?
Obecnie istnieją różne rodzaje hamulców: bębnowe i tarczowe. Hamulce tarczowe składają się m.in. z mniejszych części, między innymi z tarcz, klocków i zacisków. Wirnik to metalowa tarcza, która obraca się wraz z kołami. Stacjonarnie zamontowany zacisk utrzymuje okładzinę po obu stronach wirnika i przesuwa się, aby docisnąć okładziny do wirnika po przyłożeniu nacisku.
Hamulce bębnowe składają się z klocków (które pełnią rolę klocków w układzie hamulców tarczowych) i są umieszczone w bębnie (który pełni rolę wirnika w układzie hamulca tarczowego). Buty dociskają bęben pod wpływem nacisku. Wynikające z tego tarcie klocków o wirnik lub szczęki o bęben spowalnia pojazd i jest zależne od siły przyłożonej do pedału hamulca.
Typowe zużycie
Hamulce są normalnym elementem zużywającym się każdego samochodu i ostatecznie będą wymagały wymiany. Niektóre pojazdy mają wskaźniki ostrzegające, gdy potrzebne są nowe klocki; jednak zaleca się, aby jako właściciel samochodu aktywnie poznawał stan swoich hamulców. Jeśli masz szczególne obawy lub chcesz poznać pozostałą żywotność Twoich hamulców. Unikaj nadmiernego zużycia hamulców (tzw. Metal na metal), ponieważ może to oznaczać droższą wymianę wirnika lub bębna i potencjalny problem z bezpieczeństwem.
Kilka czynników wpływających na zużycie hamulców obejmuje:
- Nawyki jazdy
- Warunki pracy (takie jak częste holowanie, życie na wybrzeżu, które może powodować dużą ilość rdzy, głównie jazda po mieście itp.)
- Typ pojazdu
- Jakość materiału okładzin hamulcowych
Objawy
Jeśli doświadczasz co najmniej jednego z poniższych objawów lub masz inne szczególne obawy związane z hamulcami, skontaktuj się z mechanikiem (tym razem nie interesuje nas regeneracja pomp):
- Podczas hamowania samochód ściąga na bok
- Pedał hamulca pulsuje podczas naciskania hamulca
- Pedał hamulca jest „papkowaty”
- Hałas podczas naciskania pedału hamulca
- Wielokrotnie trzeba dolać płynu hamulcowego do pompy hamulcowej
- Lampka ostrzegawcza hamulca i / lub ABS