Rzeczy, o których każdy musi wiedzieć, kupując swój pierwszy samochód
11 min read
Niezależnie od tego, czy jesteś młodym kierowcą czy doświadczonym, w końcu rezygnujesz z transportu publicznego, zakup pierwszego samochodu to nowy rozdział w życiu. Jednak bycie nowicjuszem w świecie posiadaczy samochodów może prowadzić do kosztownych błędów w konserwacji, jeśli nie odrobisz pracy domowej.
Kiedy kupiłem swój pierwszy samochód, Volkswagen Passat B6, Nie miałem pojęcia, co robię, ale w ciągu ostatnich kilku lat wiele się nauczyłem na temat konserwacji pojazdu. Teraz, gdy mój ukochany pierwszy samochód zbliża się do swoich dziesiątych urodzin, zastanawiam się, czy starzałby się bardziej… z wdziękiem, gdybym był przygotowany do jego utrzymania, kiedy pierwszy raz go kupiłem.
Poniżej znajduje się parę prawd dotyczących konserwacji, o których chciałbym wiedzieć, kupując pierwszy samochód:
1. Używanie benzyny premium nie sprawi, że Twój samochód będzie działał lepiej
Wielu młodych kierowców, takich jak ja kiedyś, poszło w kierunku premium, ale w rzeczywistości używanie benzyny premium w silniku, nie zapewnia żadnego znaczącego przyspieszenia ani oszczędności paliwa.
Niektóre wysokowydajne pojazdy wymagają lub zalecają benzynę premium, ale jeśli tak nie jest w Twoim przypadku, lepiej zaoszczędzić pieniądze i sięgnąć po starą dobrą benzynę bezołowiową. Jeśli myślisz o spalaniu niepotrzebnie drogiego paliwa jako dosłownego spalania pieniędzy, nie możesz sobie pozwolić na zignorowanie tej rady.
2. Woskowanie po umyciu to nie tylko połysk
Kiedy pierwszy raz kupiłem swój samochód, ręczne mycie go było raczej pracą z miłości niż obowiązkiem. Ale gdybym wiedział, że trzeba zakończyć mycie warstwą wosku, być może zapobiegłbym nieestetycznym uszkodzeniom i rdzy.
Sól drogowa i inne chemikalia powodują rdzę i korozję, ale woskowanie pojazdu po umyciu powoduje nałożenie warstwy ochronnej między lakierem a elementami. Powinieneś woskować swój samochód co najmniej dwa razy w roku.
Dodatkowo, zabranie samochodu do myjni samochodowej, która spryskuje podwozie, usunie sól z odsłoniętych części, takich jak hydrauliczny hamulec i układ wydechowy oraz zapobiegnie potencjalnie niebezpiecznym uszkodzeniom. Regeneracja pomp wtryskowych? Naprawa podwozia czy problem z hamulcami? Nikt nie chce dodatkowego serwisu w roku przez niewłaściwe mycie samochodu.
3. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje uszkodzenia
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje ich zużycie i zmniejsza przyczepność, a zbyt niskie ciśnienie może uszkodzić koła. Utrzymywanie opon na optymalnym poziomie jest ważne, a czekanie, aż zaczną się widocznie wybrzuszać, nie spowoduje przecięcia. Często sprawdzaj opony manometrem, nawet jeśli Twój samochód jest wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach.
Podczas sprawdzania i uzupełniania opon sprawdź też koło zapasowe. Pamiętaj, że koło zapasowe w bagażniku nie jest tak naprawdę zapasowe – to opona tymczasowa, która ma za zadanie tylko zabrać Cię bezpiecznie do domu lub do sklepu.